בעת סיום עבודה אצל מעסיק לרב ישנם הרבה נושאים שמעסיקים את העובד ברמה הפסיכולוגית, התעסוקתית והכלכלית.

לעיתים העובד כבר סיכם את תנאיו במקום עבודה חדש וחייב להתחיל לעבוד שם מיידית ומרוכז כולו ברצון להוכיח את עצמו, לעיתים אין מקום עבודה חדש ואז העובד המפוטר / המתפטר טרוד מאוד בנושא של מה יהיה איתו ברמה הכלכלית והתעסוקתית וכיצד יסתדר בתקופה של בין העבודות ולעיתים העובד עסוק מאוד בחיפוש מקום עבודה חדש ונמצא כל כולו בתוך תהליך זה. 

כמו בימי שגרה גם בעת עזיבת עבודה העובד טרוד בהרבה דברים ופחות חושב או עוסק בכל הקשור לטיפול בפוליסות הפנסיוניות שברשותו תחת המעסיק, זאת דווקא כאשר לפעמים מדובר בביטוחים מאוד משמעותיים ומאוד ותיקים שישנה חשיבות רבה על השמירה והדאגה להם: גם לכספים וגם לכיסויים הביטוחיים.

לצורך כל הכנו עבורכם ממש בקצרה מה הם הדברים שחשוב לדעת ולדאוג להם בעת עזיבת עבודה בכל הקשור לפוליסות הפנסיוניות.

 

אז מה חשוב לזכור בעת עזיבת עבודה:

  1. יש לבקש מהמעסיק לקבל מכתב מסודר לכבוד חברת הביטוח / קרן הפנסיה / קרן ההשתלמות שבהם יש לעובד כספים. במכתב המעסיק בעצם יודיע על מועד סיום ההעסקה ושחרור הקופות והכספים לרשות העובד.
  2. יש לבקש מהמעסיק לקבל טופס 161 חתום על ידי הנהלת החשבונות של המעסיק. טופס 161  למעשה מהווה אישור מס המאפשר לעובד במידה ומעוניין למשוך את כספי הפיצויים הפטורים ממס.
  3. העובד צריך להקפיד להעביר לקרן הפנסיה / חברת הביטוח הנחיה ברורה מה לעשות עם הפוליסות שעברו בשלב זה לרשות העובד –  כאשר לרב מה שמומלץ זה להעביר את הפוליסות/ הקרנות למצב של ריסק זמני. בריסק זמני המבוטח משלם את המינימום הנדרש בכדי לשמור על זכויותיו: שמירה על הכיסוי הביטוחי שלו במקרה אבדן כושר עבודה ו/או פטירה ושמירה על המקדם המובטח שיש לו במידה ומדובר בביטוח מנהלים.
  4. העובד צריך להודיע לקרן הפנסיה / חברת הביטוח האם הוא מעוניין להשאיר את כספי הפיצויים בתוך החשבון שלו או שהוא מעוניין  למשוך את כספי הפיצויים הפטורים ממס.

 

נקודות חשובות ביחס למעמד עזיבת עבודה:

  1. תהליך עזיבת עבודה הינו תהליך לא מהיר, המשמעות היא שלרב מרגע סיום עבודה לוקח לפחות חודש  עד שהמעסיק יכול להעביר למבוטח את טופס ה- 161. גם חברות הביטוח והרוגלטור מודעים לזה ולכן בכל מקרה יש פרק זמן של מספר חודשים שבהם ניתן להודיע ולהעביר הנחיות לחברות הביטוח ו/או קרנות הפנסיה.
  2. על אף הרשום בסעיף הקודם בכדי למנוע תקלות תמיד נכון להעביר הנחיות מוקדם ככל הניתן.
  3. כמובן שאם עובד מתחיל באופן מיידי לעבוד אצל מעסיק חדש, אין צורך בביצוע ריסק זמני וניתן להעביר את הקופות הקיימות ישירות לאחריותו של המעסיק החדש שלמעשה ימשיך את ההפקדות שהיו לפני כן אצל המעסיק הקודם.
  4. בכל הקשור לריסק זמני לרב חברות הביטוח ו/או קרנות הפנסיה יאפשרו על פי חוק להשאיר את הפוליסה במעמד ריסק זמני לתקופה של בין שנה לשנתיים בהתאם לסוג הקופה והותק שלה. במידה ואחרי תקופה זו עדיין אין מעסיק חדש נכון להתייעץ עם סוכן ביטוח או חברת הביטוח מה החלופות שניתן לבחור בכדי לשמור על הכיסוי (או שבכלל עדיף לוותר על הזכויות).
  5. לגבי משיכת פיצויים פטורים ממס, חשוב להבהיר שאם ניתן תמיד עדיף להשאיר את הכספים בקופות. גם מפני שמדובר בחיסכון שהרווחים ממנו פטורים ממס רווחי הון, גם מפני שלרב כסף שיוצא מהקופות "נעלם" בחיי היום יום וגם מפני שבכל שלב יהיה אפשר למשוך את הכסף באישור פקיד שומה במידה ויהיה בו צורך בשלב מאוחר יותר. כספי פיצויים הם למעשה חלק בלתי נפרד מהחיסכון הפנסיוני לגיל פרישה ולכן עדיף להשתדל כד כמה שניתן לשמור עליהם בתוך הקופות.

 

מעבר לעקרונות שעליהם דנו במאמר זה שעיקרם: שחרור הפוליסות לרשות העובד, שמירה על הזכויות והכיסויים בקופות והחלטה לגבי הפיצויים. ישנם הרבה מאוד משתנים, כל מקרה הוא עולם ומלואו ולכן בתהליך של מעבר בין עבודות תמיד נכון לטעמי להיעזר בסוכן ביטוח ו/או רואה חשבון במידה ורלוונטי. זה יכול להיות סוכן ביטוח אישי של העובד שמלווה אותו שנים או שהוא קיבל עליו המלצה או סוכן ביטוח מטעם מקום העבודה הקודם / החדש במידה ועובד מרגיש שהוא יכול לסמוך עליו.

 

בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.