אנו נמצאים בעיצומה של תקופה היסטורית בכלכלה העולמית, אחרי 15 שנים של ריבית אפס –  אנו רואים את הבנקים המרכזיים בכל העולם מעלים משמעותית את הריביות במשך מספר חודשים ברציפות.

הרקע לעלייה בריבית:

העלאת הריבית היא תוצאה של אירוע אחר שלא קרה הרבה מאוד שנים והוא עליית מחירים משמעותית בכל העולם (אינפלציה) החל מתחילת השנה האזרחית. הסיבה לעליית המחירים נובעת מכך ש:

  1. עלייה בביקושים: הביקוש לשירותים וסחורות הוא גבוה מאוד מפני שלאזרחי העולם (המערבי) יש הרבה מאוד כסף פנוי מהשכר שעלה עם השנים והמענקים שניתנו בעת משבר הקורונה (מספיק מבט בישראל על ההתנפלות על נדל"ן / רכבים / חופשות וכו' בשנתיים האחרונות)
  2. ירידה בהיצע: הירידה בהיצע כתוצאה בעלייה במחירי הסחורות, חומרי הגלם, השינוי ופגיעה בשרשראות אספקה (תודה מיוחד מאיתנו לפוטין).

משמעות עליית הריבית:

העלאת הריבית מטרתה להקטין את הביקושים על ידי זה שאנשים יפסיקו או יקטינו את לקיחת ההלוואות שהתייקרו משמעותית ולנסות לשכנע אנשים לסגור את הכסף לחיסכון בבנקים לטווח ארוך. אנו עדים בחודשים האחרונים להשפעה של אותם העלאות ריבית ולהתמתנות / עצירה של עליות המחירים בחלק מהמדינות בעולם.

חשוב להסביר שהעלאות הריבית הן משמעותיות מאוד לשוק ההון מאחר וזה מאפשר למשקיעים את האלטרנטיבה להשקיע בחסכונות בבנקים במקום בשוק ההון (למרות שבארץ הבנקים עדיין מקפידים להציע תכניות חיסכון לא אטרקטיביות מספיק).

לסיכום:

כמו תמיד אין דרך לצפות את שוק ההון, אך כן חשוב לי לומר כי לדעתי במקרה זה לעומת משברים קודמים בשוק ההון, שינוי המגמה בשוק ההון יימשך זמן רב יותר ובאופן מתון יותר. כלומר אני לא צופה זינוק פתאומי למעלה או קריסה למטה אלא עליות מתונות וירידות מתונות עם האמונה ששוק ההון לאורך זמן עולה. הסיבה שלדעתי התיקון חזרה למעלה יהיה איטי הוא מפני שהריביות לא יחזרו להיות 0, בטח לא בזמן הקרוב. הצד החיובי הוא שהכלכלה העולמית להערכתי עברה כבר את החלק ה- "מפחיד" וכעת אנחנו כבר בעיצומו של הטיפול באינפלציה ובפלישה המפתיעה לאוקראינה.

ההמלצה לטעמי היא שמי שמשקיע לטווח ארוך, לא נכון לשנות פוזיציה ולא נכון להוציא את הכסף (מאחר ואנחנו בנקודה בה השוק יחסית למטה לעומת העבר), יש להמתין בסבלנות ולתת לשוק ההון לטפס בקצב שלו למעלה.

מי שמעריך שיצטרך את הכסף בשנה / שנתיים הקרובות בהחלט נכון לו לשקול להוציא את הכסף מיד אחרי שיהיה איזשהו תיקון למעלה (כפי שהיה באוגוסט האחרון ואחריו היתה שוב ירידה)

אני רוצה רק לחדד את העובדה שאף אחד לא יודע לצפות את שוק ההון ובטח שלא לתזמן אותו , דווקא ברגעים יותר מלחיצים כשיש ירידות אנשים נוטים לעשות פעולות יותר אמוציונאליות ופחות חכמות ונכונות.

 

נקודה אחרונה לסיום:

נקודה אחרונה שאני חייב להתייחס אליה היא אלטשולר שחם שבמהלך כל 2021 וגם בחציון הראשון של 2022 הראו תוצאות גרועות באופן מובהק לשאר בתי ההשקעות, מאחר ובתחילת 2021 הם החזיקו כ- 30% מכל השוק המשמעות היא שכמעט לכל המבוטחים שלנו היו קופות שם. העובדה שהשנים האחרונות הם מראים תשואות נחותות באופן לכל השאר הוא בהחלט מטריד ולכן למי שיש / היה שם כמות גדולה של כספים פנינו אליו והצענו להעביר את חלק מהכסף למקום אחר. מי שיש לו שם קופות קטנות בהחלט אפשר לשקול ולגלות סבלונות ולראות עוד כמה חודשים מה קורה איתם אחרי שלטענתם הם שינוי את הרכב התיק שגרם לאותם פערים. הלקח העיקרי שלנו כסוכנות לעתיד הוא שתמיד נכון שהכספים בפנסיוניים יחולקו בין כמה גופים ולא נכון לרכז את כל הכספים בגוף אחד גם אם הוא נראה מוצלח במיוחד.

 

אנו מצרפים לסקירה שני פרטים חשובים:

  1. השוואה של קרנות ההשתלמות בארץ בשנה /  שלוש / חמש שנים אחרונות שניתן לראות שהגופים המובילים באופן כללי די דומים בביצועים שלהם
  2. גרף של s&p500 (הבורסה האמריקאית) : אנו מציגים את הגרף  בכדי לשקף היכן נמצא שוק ההון העולמי נכון להיום לעומת העבר, חשוב מאוד לחדד שגרף זה הוא 100% מניות אמריקאיות. קרנות ההשתלמות / קופות הגמל / הפנסיה / ביטוחי המנהלים של המבוטחים נמצאים בתיקים הרבה יותר מפוזרים ומגוונים שכוללים גם מניות וגם אג"ח וגם נכסים בלתי סחירים וגם ניירות ערך ממקומות שונים בעולם ולא רק מרצות הברית ולכן בהם התוצאות שם הרבה פחות תנודתיות והרבה יותר מאוזנות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.