בהמשך לסקירה הקודמת מאוקטובר 2022 אנו עדיין נמצאים וכנראה נישאר עוד תקופה לא מבוטחת כשהריבית תהיה משמעותית.

 

להלן סיכום וסקירה של שווק ההון לשנת 2022:

 

שנת 2022 הייתה השנה הראשונה מאז 2018 של ירידות בשוק ההון כאשר לשם המחשה בקרנות ההשתלמות במסלול ה- "כללי" של חשיפה לכ- 40% מניות הייתה ירידה כוללת של כ-  5.8% ובמסלול ה – "מנייתי" (100% מניות) ירידה של כ- 12.5%. שימו לב שבקרנות הפנסיה ששם נמצא רב החיסכון של כולנו מאחר ויש תשואה מובטחת על 30% מהכספים הירידות מתונות יותר.

 

מספר נתונים מעודדים בהקשר של הירידות של השנה:

על אך ההערות המעודדות בסעיף הוקדם ישנם מספר משתנים משמעותיים שאיתנו ויהיו איתו כנראה לאורך שנת 2023

 

השוואת תשואות בין קרנות ההשתלמות השונות

כשאר בודקים ומשווים את התשואות של הגופים השונים (לדוגמא במסלול ה- "כללי" של ההשתלמות מצורפת למטה השוואה) אנו מוצאים שהירידות של השנה יצרו מצב שבו למעשה התשואות של הגופים השונים יחסית דומות (אם אחד נראה טוב בשנה אחרונה אז הוא נראה פחות טוב בחמש שנים ולהיפך) באופן צפוי בשוק יורד חברות הביטוח הראו ביצועים עדיפים על בתי ההשקעות, כן נכון להתייחס לעובדה שלצערנו אלטשולר שחם ממשיכה לקרטע באופן מטריד לעומת כל השאר. בשנה האחרונה הוצאנו את רב הכספים של המבוטחים שלנו משם.

 

להלן עיקרי ההמלצות שלנו לשנה הקרובה בשוק ההון:

 

סבלנות ואורך רוח:

העבר מוכיח (לרבות חצי השנה האחרונה) שבשוק ההון הדבר החשוב ביותר זה סבלנות , צריך לתת את הזמן לשוק לתקן את הירידות ולכן מי שאינו "צריך" את הכסף לא נכון למהר ולפדות ובכך להנציח את ההפסד של השנה האחרונה.

 

הלוואות מול פיקדונות:

אנחנו נמצאים ב- "עולם חדש" שבו הריבית היא מאוד גבוהה ולכן ההמלצה העיקרית היא להקטין הלוואות ולהגדיל פיקדונות:

  1. מבוטחים שיש להם קרן השתלמות עם הלוואה פתוחה נכון לשקול לסגור את ההלוואה ולפדות את קרן ההשתלמות וזאת מאחר שכיום בכדי שזה יהיה משתלם צריך להציג תשואה שמעבר לגובה הריבית של ההלוואה
  2. מי שמחזיק כסף פנוי משמעותי בבנקים וכבר יש לו כספים שמושקעים בשוק ההון נכון עם הכסף הנותר לסגור חיסכון עם ריבית מובטחת באמצעות הבנק (כיום הבנקים מדברים על ריבית של 3.4% וצפונה)

 

 

לסיכום, אנו מאחלים לכולם שנה רגועה בריאה ומוצלחת!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.